Samråd och granskning
SEplan gör det möjligt att hålla samråd och granskning digitalt. Medborgarna kan skicka in sina yttranden via portalen, och kommunen får en samlad översikt över alla inkomna yttranden.
Effektivt digitalt samråd och granskning
Det är också möjligt att visa inkomna yttranden och kommunens svar direkt på portalen. Detta kan minska behovet av insynsbegäran, eftersom innehållet redan har gjorts tillgängligt. Med SEplan kan ni säkerställa en mer effektiv och transparent samråds- och granskningsprocess.
Enkel hantering av inkomna yttranden
När en plan är i en aktiv samråds- eller granskningsperiod, kommer det att finnas en knapp på portalen där medborgarna kan skicka in sina yttranden. SEplan skickar ett automatiskt kvitto till avsändaren, medan kommunen får ett samlat mejl som bara behöver arkiveras. Detta gör det enkelt att hantera och hålla reda på alla inkomna yttranden.
Samlad överblick för planhandläggaren
Via SEplans administrationssida kan planhandläggaren komma åt de inkomna yttrandena och komplettera med dem som inte har samlats in via portalen. Planhandläggaren kan tilldela taggar till de enskilda yttrandena, skriva svar och bifoga bilagor för att stödja svaret. När allt är klart kan alla yttranden, bilagor och svar samlas i en eller flera redogörelser i PDF-format.