Michaela Johnsson har en examen i fastighetsvetenskap, som hon använder för att ge råd till det optimala kontoret, anpassat efter specifika behov. Till vardags delar hon sin uppmärksamhet 60/40 mellan projektarbete och ledning.
Michaela har bott i Köpenhamn, studerat i Malmö, arbetat som flyttkonsult i Hongkong och varit rådgivare till privatkunder på en bank i Stockholm innan hon började på NIRAS för 12 år sedan. Jobbannonsen var en självklar möjlighet att få jobba med människor i kombination med hennes yrkeskunskap inom fastighetsvetenskap, säger hon.
– Jag trivdes med mina tidigare jobb, men tjänsten på NIRAS gav mig möjlighet att kombinera relationsbyggande med mitt intresse för fastigheter. Kort sagt, jag fick möjlighet att få ut det mesta av min utbildning, säger Michaela.
Hon sökte jobbet och började kort därefter som biträdande projektledare på CRES, Corporate Real Estate Services, där hon sedan dess har gett råd till kunder i planering av deras arbetsplats och utveckling av en arbetsplatsstrategi som stödjer kundens vision och behov. För ett kontor kan vara mycket mer än bara några höj- och sänkbara skrivbord med tillhörande kontorsstolar, mötesrum och kaffemaskiner, menar Michaela.
– Kontoret är också ett varumärke som kan kommuniceras genom val av lokaler och arbetssätt, samtidigt som man också har möjlighet att stärka sitt budskap genom sin arbetsplats. Här möts kultur, gemenskap och erfarenhetsutbyte, säger Michaela.
– I stora drag handlar det om att lotsa kunden mot en vision och ett mål, och i slutändan skapa mervärde för sin arbetsplats.
Varje projekt är unikt, och förväntningar och syfte om av vad en arbetsplats ska uppfylla varierar brett - vår uppgift är att tillgodose identifierade behov.
Michaela Johnsson
Vad, varför och hur
Vägen till mytomspunnet mervärde kantas av mänsklig kontakt. Och mycket av det. Precis som Michaela ville ha det.
Vanligtvis träffar Michaela och hennes kollegor kunder som ber om råd kring en analys av var förändring behövs på arbetsplatsen. Sedan går ett projekt vanligtvis igenom tre faser: en förstudie med nulägesanalys och behovsanalys, som leder fram till ett strategiskt beslutsunderlag. Detta underlag utgör slutligen grunden för hyresförhandlingar fram till det att ett hyresavtal är tecknat.
Michaela ser det som NIRAS uppgift att hitta och identifiera "vad, varför och hur" för att skapa de bästa förutsättningarna för arbetsplatsen.
Behovsanalysen förbereds genom nära samarbete med kunden genom intervjuer, enkäter och workshops, som tillsammans bildar en process som kan pågå i månader, ibland år. Resultatet visar vad som fungerar på den nuvarande arbetsplatsen och vad som kan göras bättre, samtidigt som det hjälper till att lyfta blicken från dagens kontor och skapa en vision om hur den framtida arbetsplatsen ska användas.
Efter detta diskuteras det med kunden vad som önskas och förväntas av den framtida arbetsplatsen; Vilket arbetssätt ska vi ha, ska varje medarbetare ha sitt eget bord och hur stor ska kontorslokalen vara? Därefter sonderas marknaden efter potentiella lokaler, och slutligen hjälper Michaela och hennes kollegor till i förhandlingen av hyresavtalet med hyresvärden.
– Varje projekt är unikt och kan ta lång tid, och det är extra intressant för mig att följa utvecklingen av kundens inställning till arbetsplatsförändringen under den här perioden, säger Michaela.
– Förväntningar och syfte om av vad en arbetsplats ska uppfylla varierar brett. Vår uppgift är till stor del att stötta verksamheten och sammanföra dessa olika perspektiv till en gemensam vision som tillgodoser identifierade behov.
En prestiglös kultur
Även om Michaela är entusiastisk över att leda projekt, lägger hon inte längre all sin tid på det. Idag är hon ansvarig för 13 anställda, och hon berättar att hennes arbetstid är uppdelad 60/40 mellan att arbeta med projekt och att leda sitt team.
Faktum är att hon ser det senare som sin viktigaste uppgift, där hon både ska stötta sina kollegors utveckling i yrket samt se till att medarbetaren har en bra balans mellan arbete och privat.
– Dialogen med mina medarbetare kring att ha en sund relation mellan arbete och privatliv är väldigt viktig för mig, säger Michaela Johnsson.
– Målet är att kunna tillföra extra värde till kunden i våra tjänster, samtidigt som det är möjligt att lägga ner arbetet i slutet av dagen.
I sitt dagliga arbete som ledare vill Michaela också bidra till den kultur hon mötts av sedan starten på NIRAS. Själv kallar hon det för en "prestigelös miljö" där man, trots att man oftast arbetar individuellt, alltid möts av en hjälpande hand om man sträcker sig efter den. Ett arbetsklimat där vi stöttar och hjälper varandra.
– I ett konsultbolag är det unikt att uppleva att kulturen genomsyras av prestiglöshet i en sådan utsträckning som man hittar på NIRAS, säger Michaela.
Målet är att kunna tillföra extra värde till kunden i våra tjänster, samtidigt som det är möjligt att lägga ner arbetet i slutet av dagen.
Michaela Johnsson